Content på bloggen

Nøglen til en succesrig modeportal

Inden længe åbner trendly, som ifølge dem selv er det største danske stormagasin til tøj, børns varer og indretning. En side som trendly vil have mange konkurrenter fra både ind- og udland.

Miinto’s imponerende marketing kampagne

Danskerne køber mere og mere tøj online, og det har Miinto udnyttet. Miinto er en portal, som sælger tøj fra fysiske butikker online. Siden er blandt andet blevet en succes ved at holde øje med søgetendenser på Google, samt ved at samarbejde med forskellige bloggere. Den danske modeportal har haft så stor succes, at de vandt priser for såvel bedste marketingkampagne som bedste værktøj til e-handel ved den årlige prisuddeling for de bedste danske e-handelsvirksomheder i 2013.

ASOS har konstant fokus på fornyelse

“As Seen On Screen” var navnet på den britiske modeportal som startede i år 2000. Siden er navnet blevet forkortet til ASOS, som nu dækker over en af de største modeportaler i verden. ASOS har haft succes, da de fokuserede på sociale lytteevner tilbage i begyndelsen, da Google kun var to år gammel.

Det handler ikke om SEO og blogging, men om at fokusere på de kendte personligheder. I 2000 var folk mindst lige så vilde med at læse om de kendte, som de er i dag. ASOS var først produkter, der var billigere udgaver af de kendtes mode, som fx det tøj The Beckhams gik i.

En af de ting, der holder ASOS kørende i dag, er fokus på nye ting. I mode går det stærkt og en modeportal skal være med på den seneste mode. En undersøgelse viste i 2017 at tæt på halvdelen af produkterne (41 procent) var blevet tilføjet inden for de seneste tre måneder.

Når det kommer til markedsføring, så opfordrer ASOS stort set altid kunden til at deltage direkte eller indirekte. Derudover har ASOS nærstuderet sin primære kundegruppe, som er millenials, og det betyder, at meget af ASOS’ marketing fokuserer på deling på de sociale medier.

Zalando fokuserer på lokaliseret markedsføring

En anden vigtig modeportal er Zalando. I 2007 var Zalando kun til stede i Tyskland, og fem år senere solgte de til femten forskellige lande i Europa som fx Danmark. I dag sælger Zalando også mere end 1.500 forskellige brands, og netop det brede udvalg er nøglen til succes.

Omkring 160 millioner personer besøger Zalando hver måned og over 60 procent af besøgene kommer fra mobile enheder. Dette peger på, at modeportaler som Zalando skal optimere deres mobile strategi. Det har de blandt andet gjort ved at give mode råd gennem deres Zalando app.

I 2015 opkøbte Zalando nugg.ad, som er en førende leverandør af datadrevet målgruppe-marketing. Nugg.ad tilbyder løsninger inden for værktøjer til specificering af digitale marketingkampagner, og det har Zalando bevist, at de er gode til at skræddersy.

En anden nøgle til deres succes er den marketingstrategi, de har valgt at følge. Zalando fører en lokaliseret marketingstrategi i hvert land for at skabe opmærksomhed om de enkelte brands. Zalando bruger lokale kendte personligheder til reklamespots, de lokaliserer priserne på produktet og betalingsmetoderne ligesom de de lokaliserer optimerede reklamemetoder afhængig af det enkelte land.