Hvis din blog skal opnå synlighed online, er det vigtigt, at du arbejder bevidst og målrettet med SEO og linkbuilding. En god SEO-tekst er både spændende og relevant at læse, og samtidig indeholder den relevante nøgleord, som Googles søgemaskine opfanger, og dermed får din blog en bedre placering i søgeresultaterne online. Hver gang en bruger søger på et bestemt ord, så udvælger Google nemlig de mest relevante sider. Mange brugere kigger kun på de første par sider i søgeresultatlisten, når de skal finde relevante blogs og hjemmesider, og derfor er det utrolig vigtigt, at din blog får en topplacering, for at læsere kan få øje på den.
Søgeord skal fylde men ikke for meget
Tidligere har det været sådan, at jo flere søgeord, der blev proppet ind i en tekst, jo større var sandsynligheden for at få en god placering i søgeresultatlisten, Men de udviklede sig til, at der blev skrevet tekster, hvor søgeord blev gentaget så meget, at teksten blev noget sludder. I dag udvælger Google hjemmesider og blogs ud fra nogle lidt andre kriterier. Bestemte søgeord skal helst ikke fylde mere end 3 % i en tekst, og teksten skal være så unikt skrevet som muligt. Derudover belønnes lange tekster over 1.000 ord.
Skriv kvalitetstekster med brugeren i centrum
Du skal dog først og fremmest skrive dine tekster med brugeren i fokus. Google this text becomes the link og andre søgemaskiner vil nemlig helst levere de bedste og mest relevante tekster til brugeren. Kvalitet og relevans bliver derfor belønnet. Google belønner også den tid, som læseren bruger på at læse din blogindlæg. Hvis læseren læser en lang artikel til ende på din blog, så er det for Google positivt, og det er også med til at give din blog en bedre placering i søgeresultatlisten.
Vigtig linkbuilding
Linkbuilding er, når du linker til egne sider og blogindlæg på din blog. Hver gang du skriver et blogindlæg på din blog, kan du linke til andre relevante blogindlæg på bloggen, og dermed kan du få læseren til at blive i længere tid på din blog. Du kan også lave eksterne links. Det gør du fx ved at være gæsteblogger på andre blogs og henvise til din hjemmeside, eller du kan få andre til at skrive blogindlæg, hvor de henviser til dine blogindlæg eller blog. Dermed øger du synligheden og trafikken på din blog, og dermed kan du også øge synligheden og indtjeningen.